Pirms 9 gadiem no Rīgas dinamiskās dzīves pārcēlāmies uz Baldones lauku teritoriju — vīra vecvecāku gadsimtiem veco lauku māju. Rīgā, dzīvojot daudzstāvu ēkā, grūti aptvert vienas mājsaimniecības saražoto atkritumu daudzumu – pat ar pārstrādes pūliņiem. Šeit, laukos, mūsu pašu atkritumu šķirošana mums sniedza patiesu priekšstatu par to, cik lielu apjomu viena ģimene saražo mēneša laikā. Tas lika aizdomāties par mūsu ikdienas izvēli: ko patērējam, kas paliek pāri, kad produkts tiek izlietots.
Pēc dažiem gadiem, gaidot savu pirmo bērnu, lasīju pētījumus par mikroplastmasu, kas tagad atrodama pat mātes pienā un cilvēka asinīs. Lai gan mikroplastmasas ietekme uz veselību ilgtermiņā ir neskaidra, nolēmu, ka mūsu ģimenes biznesā mēs gribam līdz minimumam samazināt paļaušanos uz plastmasas iepakojumu.
Tāpēc mēs izdomājām citu formātu kosmētikai – dabai draudzīgu kosmētiku. Tajā ietilpst ziepes, šampūns, kondicionieris, dabīgais dezodorants un sejas mitrinātājs, viss iepakots videi draudzīgā un mājās kompostējamā FSC sertificētā kartonā.
Rīgas Stradiņa universitāte, stirnas un ģimenes atbalsts: SILMACHY pirmssākumi
Mans Rīgas Stradiņa universitātes farmācijas fakultātes diploms sniedza man nenovērtējamās zināšanas un izpratni par ķīmiju, kas nepieciešama kvalitatīvu kosmētisko preparātu radīšanai.
Dzīvojot laukos, man izstrādāta dziļa vērtība dabai. Vērojot stirnas, zaķus un vāveres manā pagalmā, baudot rīta kafiju, ir bijis iedvesmas avots. Gadalaiku maiņas šeit ir daudz izteiktākas, skaistākas un pamanāmākas nekā Rīgā.
Šī saikne ar dabu radīja vēlmi pēc radošas izpausmes. Sapratu, ka darbs aptiekā nav domāts man. Vēlējos radīt kaut ko savu – dabiskus, videi draudzīgus produktus, kas veicina labāku nākotni.
Šī pieredze galu galā noveda pie SILMACHY radīšanas. Un, protams, manas ģimenes atbalsts ir bijis fundamentāls šim piedzīvojumam. Turklāt manas kolēģes Daijas pievienošanās zīmolam deva svaigu perspektīvi un enerģiju, kas ir būtiski veicinājusi mūsu izaugsmi.
No idejas līdz pirmajam produktam
Es vienmēr esmu bijusi motivēta radīt efektīvus, kvalitatīvus produktus, kurus no visas sirds varu ieteikt. Es kā cilvēks, kuram neveicas ar tukšiem solījumiem, reklamēju tikai produktus, kuriem patiesi ticu.
Radot SILMACHY produktus, mēs sākām ar to, ka izlēmām, kādu produktu mēs vēlamies radīt: tā paredzēto efektu un vēlamo ietekmi. Tālāk rūpīgi atrodot izejvielas, aktīvās vielas. Jāpiebilst, ka paši neražojam izejvielas, par prioritāti nosakām partnerattiecības ar cienījamiem Eiropas ražotājiem, priekšroku dodot Latvijas piegādātājiem. Visām izejvielām jāatbilst stingriem kvalitātes standartiem un jābūt nepieciešamajai dokumentācijai.
Pēc tam mūsu produkti iziet visaptverošu testēšanas posmu. Mēs atkārtojam recepti, veicot korekcijas, lai sasniegtu vēlamo rezultātu. Mūsu produktus testē mūsu ģimenes un tuvāko draugu loks. Kad esam apmierināti ar rezultātu, sagatavojam dokumentāciju un sūtam produktu ārējai analīzei.
Paralēli mēs sadarbojamies ar partneriem, lai izstrādātu un testētu produkta iepakojumu (par dizainu šeit atbild Asketic). Kad produkts ir gatavs, mēs koncentrējamies uz stratēģiskas mārketinga kampaņas (HSH MEDIA) izstrādi, lai ar to iepazīstinātu plašāku auditoriju.
Kā mazs uzņēmums (pamata komandas kodoliņš ir 3 cilvēki), kur pati veicu visu produkta izstrādi, papildus daudziem citiem pienākumiem, mums izdodas izlaist vienu jaunu produktu gadā – un tas ir labi 🙂
Godīgi sakot, mēs lepojamies ar to, ka esam viens no retajiem kosmētikas uzņēmumiem, kas paši ražo, iepako, marķē un nosūta visu saviem klientiem.
Prieki un bēdas, ko sagādā dabīgas zero waste kosmētikas zīmols
Visskaistākā daļa manā darbā ir radošais process. Radot jaunas produktu idejas, testējot, izstrādājot formulu, atrodot ideālo iepakojumu – katrā solī ir spēles elements.
Izaicinošākais aspekts būtu radīt dabīgo kosmētiku ekoloģiski draudzīgā iepakojumā. Piemēram, kamēr patērētāji pārzina tradicionālos sejas krēmus plastmasas pudelēs, mūsu mērķis bija radīt alternatīvu bez ūdens, ko ilgtspējīgi varētu iepakot mājās kompostējamā kartona kastē. Divus gadus veltījām šī produkta pilnveidošanai.
Tāpat ir ar mūsu intīmās higiēnas ziepēm, kas tapušas sadarbībā ar ilgstspējīgo menstruālo biksīšu zīmolu THATDAY. Visi zina pudeļu produktus, bet kurš ir redzējis pH sabalancētas intīmo higiēnas ziepes cietā formā?
Tieši tāpēc mēs lepojamies, ka gan mūsu sejas mitrinātājs, gan intīmās higiēnas ziepes starptautiski atzītas ar apbalvojumiem no ‘’European Natural Beauty Awards’’ un ‘’Free From Skincare’’ konkursiem.
Mūsu darba centrā ir trīs pamatprincipi – zināšanas, sirsnība un vēlme glābt pasauli no plastmasas kalniem.
Ģimenes biznesa pārvaldīšana
Valda uzskats, ka vadīt ģimenes uzņēmumu nav viegli, bet man ir laimējies saņemt atbalstu gan no manas ģimenes, gan vīra ģimenes.
Uzsākot SILMACHY, mēs ar vīru paralēli vairākus gadus vēl strādājām algotu darbu.Nekad nebija pārmetumu, ja man bija jāstrādā ar aizkavēšanos pie produkta formulas izstrādes. Mans vīrs pat palīdzēja uzbūvēt SILMACHY darbvietas pirmo stāvu. Arī mans tētis un vīramāte ir palīdzējuši gan ar loģistiku, gan ar kastu locīšanu un citiem uzdevumiem.
Protams, mums ar vīru ir savas nesaskaņas. Tomēr esam atklājuši, ka SILMACHY kalpo kā kopīga kaislība vai vaļasprieks, mūs vienojot vēl vairāk. Tas ir vairāk nekā tikai bizness; tas ir mīlestības darbs.
Autentiskums un sirsnība kā atslēga mērķauditorijas sasniegšanai
Daudzi ir vienisprātis, ka godīgums un autentiskums ir galvenais sociālajos medijos. Tagad pat instagramā. Filtru laikmetā cilvēkus vairs neaizkustina tikai glītas bildes un nereālistisks saturs.
Dalīšanās reālās dzīves situācijās, problēmās un aizkulisēs ir pieeja, kas rezonē. Kad pirms trim gadiem izveidojām “TikTok” kontu, skatītājus iepriecināja tieši vienkāršība un autentiskums. Pateicoties Daijas apņēmībai bieži parktizējot tiešraides un aktīvi sarunājoties ar sekotājiem.
Sākotnēji mēs uzskatījām, ka mūsu auditorija ir tikai veselīga dzīvesveida zaļi domājoši cilvēki. Tomēr bijām pārsteigti, saņemot atsauksmes no klientiem, kuri novērtēja mūsu saturu un personību, neatkarīgi no viņu rūpēm par apkārtējo vidi. Esam priecīgi, ka varam iepazīstināt ar saviem produktiem plašāku auditoriju, arī tos, kurus, iespējams, sākotnēji neinteresējas par zero waste vai videi draudzīgas iniciatīvas, un rosināt paradumu maiņu.
Starp citu, ja vēlies vēl labāk iepazīt SILMACHY zīmolu, labprāt uzņemsim tevi ekskursijā vai ziepju gatavošanas meistarklasē mūsu mazajā, bet jaukajā rūpnīcā. Pat pats Valsts prezidents E. Rinkēvičš pagājušā gada nogalē mūsu darbnīcā kārtīgas ziepes savārīja:)
Sapnis par globālu biznesu
Šobrīd mēs vēlamies paplašināt savu sasniedzamību, veidojot sadarbības ar ģimenes uzņēmumiem un konceptuālajiem veikaliem visā Eiropā un ASV, tostarp beziepakojuma veikaliem, dizaina veikaliem un jogas studijām. Ja jūs zinātu par vietu, kur SILMACHY iederētos, mēs labprāt sazinātos!
Šogad mēs sadarbojāmies ar Wolf & Badger, starptautiski pazīstamu platformu pašu radītiem uzņēmumiem ar filiālēm Londonā un Ņujorkā. Šī platforma kalpo kā labs mārketinga instruments atpazīstamībai. Varbūt kādu dienu mēs izveidosim pop-up stendu viņu veikalos.
Kā redzat, sava uzņēmuma vadīšana piedāvā lielu brīvību, bet tas nāk arī ar atbildību. Nav neviena cita, uz ko paļauties; jūsu panākumi ir pilnībā atkarīgi no jūsu centieniem.
Tomēr, ja tevi aizrauj savs darbs un aktīvi strādāsi saskaņā ar savām vērtībām, būsi ceļā, lai sasniegtu panākumus 🙂