No žurnāla zīmējumiem līdz teddy boys
Lai saprastu ielu modes pirmsākumus, mums būs jāattin laiks jau labu laiku pirms Instagram, interneta, un pat televīzijas un radio parādīšanās — apstājoties ap 16. gadsimtu. Tieši toreiz mākslinieki, kas pavada jūrasbraucējus ceļojumos pa tālām zemēm, sāka veidot vietējo iedzīvotāju zīmējumus. Tā uz metāla vai koka plāksnēm iezīmējās pirmie “luki” (nu piedodiet), kas vēlāk iekļuva pirmajos modes žurnālos. Un jau tad bildēm bija paraksti ar norādēm, kur kaut ko tādu nopirkt un ar ko apvienot.
20. gadsimta sākumā pasaulē sākās plaša filmiņu fotoaparātu ražošana — un fotogrāfu objektīvos Eiropas galvaspilsētu ielās parādās sievietes ikdienišķos tērpos. Tad parādās pirmie stila mednieku fotogrāfi, viens no tiem – Edvards Linlijs Semborns, kurš filmējis tā laika nopietno iedzīvotāju tēlus pat pludmalē.
Par savu izrāvienu strītstailam ir jāpasakās Londonas jauniešiem. 1950. gados pilsētā parādījās teddy boys — baskāji, kas rīkoja nekārtības elegantos tērpos. Ielu fotogrāfi uzņēma viņu attēlus, bet cilvēki apbrīnoja šos tēlus. Pēc pāris gadiem plūsma sāka pierimt, bet ieradums fotografēt jauno subkultūru pārstāvjus pilsētas ielās ir cieši iesakņojies masu kultūrā.
Galvenais noteikums – atrast ko “garšīgu”
Līdz 20. gadsimta beigām talantīgu ielu modes fotogrāfu kļuvis jau diezgan daudz. Viens no šādiem vārdiem ir leģendārais Bils Kaningems. No garāmgājēju pūļa viņš izvēlējās cilvēkus, kuru tēli viņam patiešām patika. Britu žurnāliste Anna Vintūra reiz pat teica: “Mēs visi ģērbjamies priekš Bila.”
Tajā pašā laikā Latvijā, kas tikko pārstājusi būt daļa no Padomju Savienības un tās strikti noteiktiem rāmjiem un izpratni, kā cilvēkam jāizskatās dažādos dzīves apstākļos — organizē veselus dizaineru saietus no visas pasaules, septiņu dienu modes skates un Asamblejas, kas drīzāk līdzinās teātra izrādēm.
Vai tam visam ir kāds sakars ar strītstaila attīstību šeit? Šķiet, ka vistiešākajā ziņā — ņemot vērā, ka šie pasākumi nebūt nebija par pompozām izrādēm, bet gan par “brīvu sajūtu un daiļradi”, kas, visticamāk, tikpat brīvi devās no dizaina performancēm uz ielām.
Kas valda ballītē un vai zīmolam ir nozīme
Līdz 21. gadsimta sākumam strītstails bija izgājis vairākus savas attīstības posmus — iepriekš minētās “cilvēku meklēšanas fotogrāfijās”, “modes cirka” epatāžu, tādējādi kļūstot par pastāvīgu ielūgto viesi modes nedēļās. Strītstaila raibajā pasaulē jau ir savi varoņi, kuriem modes namu PR dienesti bez maksas dod apģērbu, bet viņi savukārt tos aktīvi publicē Instagram. Iznāk paradokss: virziens, kas radies uz ielas, šodien drīzāk savu sākumu aizgūst modes skatēs un sociālajos tīklos. Kā precīzi atzīmējis viens no izdevumiem, “šis ritenis griežas tik strauji, ka diez vai to kāds tuvākajā laikā apturēs”.
Taču ir arī labas ziņas: kļūt par strītstaileri mūsdienās ir daudz vienkāršāk nekā jebkad agrāk. Zīmoliem te nav nozīmes — svarīgi saprast, ka strītstaila tēli visbiežāk ir sarežģīti un sastāv no elementiem, kas pirmajā brīdī savstarpēji nesader.
Piedāvājam to izmēģināt, pastaigājoties pa Latvijas galvaspilsētas veikaliņiem.
Kur pirkt stilīgas lietas Rīgā
ITK
ITK ir galvenais veikals, kad runa ir par ielu modi Rīgā. Par vērtību jau tapušas “I Don ‘t Work Here” cepures, kuras savulaik valkāja teju visa pilsēta.ITK ir unikāla izlase no vairāk nekā 50 zīmoliem: no saprotamā Jordan līdz dekonstruktīvismam Comme des Garçons, retajam Drôle de monsieur un konceptuālajam 032c (pilns zīmolu saraksts šeit).
Un vēl veikalam ir savs foršs blogs: reti, taču trāpīgi par strītstailu, Rīgu, mūziku un, protams, cilvēkiem.ITK veikals atrodas pašā centrā, it kā divu pasauļu — tūrisma vecpilsētas un mūsdienu dzīvās Rīgas — krustojumā uz Zigfrīda Annas Meierovica Bulvāra 18.
Northern Grip Vintage Clothing
Šis veikals ir piesūcināts ar īstu vintāžas garu. Tu it kā nonāc milzīgā skapī ar lielu virsdrēbju, blūžu, žakešu, kažokādas un ādas izvēli. Un cik gan plaša aksesuāru izvēle! Īsta vecmāmiņas lāde šī vārda vislabākajā nozīmē. Interjers šajā veikalā ir atbilstošs – viss ieturēts vienotā stilā un saskaņots pa krāsām.
Vēsturisku lietu cienītājiem iesakām pievērst īpašu uzmanību vintāžas kažokiem (tie aktuāli jau ne pirmo sezonu), džinsiem un žaketēm. Mājas lapā ir ērta navigācija un viegli atrast unikālākus eksemplārus. Ne velti veikala sauklis ir: “Tu esi pelnījis izcilu stilu.
”Starp citu, savās mājīgajās telpās Northern Grip rīko ballītes saviem pircējiem un vintāžas estētikas cienītājiem.
Brūklene Shop
Brūklene Shop ir velo veikals, vorkšops un kafejnīca, un tas viss vienā telpā. Te atrodami ne tikai velosipēdi un to aksesuāri, bet arī stilīgas detaļas.
Brūklene Shop vērts iegriezties pēc aktuālām cepurēm, keponiem un zeķēm ar printiem un uzrakstiem. Piemēram, strītstaileri prasmīgi valkā ne tikai krosenes ar zeķēm, bet arī klasiskus apavus uz basām kājām, ieliek naģenes konkrētos rāmjos, tikmēr “bīniji” jau praktiski kļuvuši par pamatvērtību.
Papildus tam šeit var savākt pilnu ekipējumu amatieriem un visiem, kam patīk vizināties ar felli, kā arī atrast populārus T-kreklus ar interesantām apdrukām un detaļām. Atsaucē ir daudz foršu pozīciju. Bet labāk visu apskatīt dzīvajā un uz vietas, apvienojot patīkamo ar patīkamo — mēs runājam par kafiju un zīmolu studijām.
Un vēl šeit bieži vien rīko interesantus pasākumus un velosipēdu braucienus uzreiz pa vairākām lokācijām. Plašāk par šo un citiem notikumiem veikalā var lasīt blogā.
Volga Vintage
Šo veikaliņu īpaši novērtēs tie, kas pret modi izturas ar ironiju, mīl divtūkstošos un ir gatavi apvienot nesaskanīgo. Veikala mājas lapa jau tiek dots mājiens, ka te atrodams daudz kā interesanta no reperu klipiem un R’n’B izpildītājiem. Traki džinsi ar zemu šasiju, brilles, krekliņi ar spīdumiem un citi divtūkstošo gadu hiti – visiem, kam patīk izcelties, te ir ar ko pamieloties. Te var ievākt Y2K stila tēlus, bruņojoties ar košām kleitām un neparastiem svārkiem.
Vintāžas telpa bieži ved savas kolekcijas uz festivāliem, tirdziņiem, popapiem un skatēm modes nedēļā Rīgā.
STAG Boutique Store
Boutique ir ideāla vieta tiem, kam patīk medīt neparastas lietas vai “populārais ar rozīnīti”. Izgaismotajā, mājīgajā STAG Boutique Store atrodamas interesanta piegriezuma bikses un džinsi, brīvas kleitas ar spilgtu apdruku, oversaizu krekli un T – krekli. Vietējo dizaineru apģērbi un aksesuāri tiek kombinēti ar pasaules zīmoliem.
Veikala Soctīklos ir sava neliela, draudzīga komūna, bet visas pozīcijas ir demonstrētas tieši uz boutique pircējiem vai īpašniekiem. Viņu lapā ir daudz foršu izvēles iespēju, kā stilizēt tur atrodamo apģērbu, tikmēr pielaikot visu iespējams šeit.
Backdoor Market
Šis jaunais streetwear zīmols aktīvi attīstās un piesaista modes cilvēku uzmanību ar savām divtūkstošo un 90. gadu stila precēm ar pārstrādātiem elementiem. Neparastu džinsa, caurspīdīgu audumu un traku iepirkšanās somu cienītāji te noteikti atradīs ko interesantu priekš savas garderobes. “Pagātne kļūst par nākotni,” šāds veikala sauklis lieliski atspoguļo tā koncepciju.
Apģērbs no Backdoor Market var pilnībā kļūt par pamatu streetwear stila tēlam. Vēl jo vairāk tāpēc, ka daudzi forši modeļi dzimst tieši pašā veikalā no kreatīvo darbinieku šujmašīnām. Turklāt zīmols piedāvā gatavas kombinācijas, kas izskatās aizraujošas un aktuālas. Aplūkot apģērbu var popapos vai arī pašā radošajā telpā.
Tikari
Skeitšopos jau sen ieskatās ne tikai skeiteri, bet arī rosīgi modes entuziasti. Viņi zina, ka te var atrast džemperus, hudijus un T kreklus ar prikolīgām apdrukām, cepures, naģenes, vansus un naikus. Lūk, kur ir īsta streetwear izvēle.
Veikala dibinātāji ir dedzīgi skeita un ar to saistītās kultūras fani, tāpēc saka, ka viņiem tas nav tikai apģērbs, bet dzīvesveids. Skeitšopa piesātinātais Instagram to tikai apliecina — te ir daudz smieklīgas memes, kā arī tiek sniegta sīkāka informācija par zīmoliem (kuru Tikari, starp citu, ir sastopams diezgan daudz).
Te ir viegli salikt pilnu komfortablu komplektu ar džogeriem, longslīvu un kreklu, papildinot ar detaļām, piemēram, zeķēm, šalli vai īpatnēju cepuri. Modes mākslinieki ielu stilu bieži vien apvieno ar klasiku, kas izskatās aktuāli un pārgalvīgi.
Visu streetwear piedāvājumu var apskatīt šeit.