Latvijas Keramikas Biennāle ir nozīmīgs pasākums Baltijas laikmetīgajā keramikā, ko organizē Latvijas Laikmetīgās keramikas centrs sadarbībā ar Daugavpils Marka Rotko Mākslas centru. Pasākuma mērķis ir veicināt laikmetīgās keramikas attīstību Latvijā un Baltijas valstīs, piesaistot māksliniekus no visas pasaules. Biennāles centrālais elements ir “Martinsona Balva” – starptautiska izstāde Daugavpils Marka Rotko Mākslas centrā, veltīta Pēterim Martinsonam, keramikas pamatlicējam Latvijā.
Kāpēc ūdens?
Ūdens nereti pieminēts kā dzīvības avots dažādos vispasaules mītos. Tas mēdz būt gan kā metafora domu mirklībai, gan tas, ko meklējam, mēģinot pierādīt dzīvības eksistenci uz citām planētām, gan elements, kas ir kultivējis dzīvību uz Zemes kopš prātam neatminamiem laikiem. Tāpat ūdens ir būtisks keramikā, kur tas savieno mākslinieku ar mālu. Varam teikt, ka cilvēks ir lietu radītājs, taču ne viss dabā ir paredzams – to varam novērot arī attiecībā pret ūdeni. Tādēļ arī šāda Biennāles tēmas izvēle.
Lidži Čoja (Leeji Choi), izstādes kuratore, runājot par Pašterapiju, uzsver, ka keramikas loma mākslas pasaulē mainās līdzīgi paisumam un bēgumam. Laikmetīgās Korejas keramikas joma ir izteikti mainīga – Korejas pēckara laikā tajā novērojamas ilgas pēc tradīcijām, tajā pašā laikā iepazīstot jaunas tehnikas, modernus elementus un meklējot veidus, kā virzīties uz priekšu. Šie centieni vainagojušies panākumiem, rezultējoties 55 pārlaicīgos mākslas darbos, kas vienlaicīgi atspoguļo progresu un iekļauj sevī pagātni, tagadni un nākotni.
“Jebkuram keramiķim mīksts, neapdedzināts māls ir vissvarīgākais, visneaizvietojamākais elements. Pirmais pētāmais materiāls, ar kuru tiek izveidotas visdziļākās attiecības.” Viens materiāls – 55 unikālas lāses plašajā keramikas jūrā. Pašterapiju var aplūkot no trīs dažādiem aspektiem: fokusējoties uz tradīcijām, kreatīvu procesu vai veidu, kā tā apspēlē sabiedrībā aktuālas tēmas.
Aptverot tradīcijas – agrākie laiki un Korejas identitāte
Kima Džonoka. Laiks atpūtai. Bunčongas spilveni. 2010
Darbā Laiks atpūtai. Bunčongas spilveni, Kima Džonoka demonstrē apbrīnojamas amatniecības prasmes, izceļot kontrastu starp mīkstiem spilveniem un cietu, glazētu mālu. Šī saspēle atmodina sensorās asociācijas un aicina “pieskarties ar acīm un skatīties ar rokām”. Māksliniece kombinē buncheong tehniku, kas cēlusies 15. gadsimta Korejā ar mūsdienīgākām tendencēm kā objektu duplicēšana, lai iegūtu apjomu, un ikdienišķu objektu atdarināšana no māla, kas uzsver materiāla aktualitāti mūsdienās.
Li Donha. Celadon vīraka deglis ar trim kājām. 2021
Li Donhas mākslas darbi atsaucas uz vēl kādu tipisku tradīciju Korejas mākslā – celadon keramiku, kam raksturīga specifiska zilzaļa glazūra. Trauks dekorēts ar Korejas mītiskajām radībām.
Kreatīvais process – īpaši materiāli un tehnikas
Peka Džina. Bez nosaukuma. 2019
Pekas Džinas. Bez nosaukuma, var novērot iepriekš jau redzēto ikdienišķo objektu apjomu, taču vienlaikus mākslas darbs šķiet atspoguļojam cilvēka un dabas saspēli. Ūdens tika izmantots māla pudeļu izgatavošanā, taču, kad tās gatavas, ūdens pielāgojas to formai. Tāpat šis darbs atspoguļo cilvēcību pudeļu formu dažādībā, jo uztaisīt tās pilnīgi vienādas būtu neiespējami.
Bē Seijins. Gaidot Godo (Semjuels Bekets “WFG”). 2019
Gaidot Godo atsaucas uz Semjuela Beketa lugu, kurā Godo tā arī netiek sagaidīts. Šī atsauce savā veidā savieno Austrumu un Rietumu kultūras, tajā pašā lakā vedinot laika nozīmes apcerēšanu – laiks, kas ieguldīts gaidīšanā un mākslas darba veidošanā.
Sarunas – pārdomas par sabiedrību un kultūras fenomeniem
Ju Idžons. Ego II; Neo-Lūgšana; Dzīve. 2010-2015
Ju Idžona darbi noteikti ir šīs izstādes zvaigznes, kas izcili sapludina tradicionālo ar laikmetīgo. Dažādu materiālu un tehniku kombinēšana rezultējusies ikoniskos traukos, kuru dizainā Korejiešu tradīcijas sasaucas ar mūsdienīgākiem elementiem kā Hello Kitty, Mickey Mouse un Batman. Vārdi “Happy, Healthy, Love” uz Ego II atgādina arī afirmāciju konceptu, kas pēdējos gados kļuvis populārs, īpaši TikTok kultūrā.
Pašterapijas kuratore pauda cerību, ka izstāde “palīdzēs mums katram pārskatīt savus priekšstatus un pieredzes”, kas šķietami manifestējas viscauri tai. Izstādē apskatāmie mākslas darbi ir kas vairāk par objektiem – ļauj iztēloties, kā būtu tiem pieskarties un izjust dažādas tekstūras, raisa pārdomas un sarunas, kas noteikti padara to piemērotu gan randiņam, gan ikmēneša kultūras devai.
Ja esi mākslas mīlis, līdz 14. janvārim vēl ir daudz laika izstādes apskatei un līdz ar to – pasaules redzējuma paplašināšanai! Muzejā pieejama arī pamatizstāde, kurā redzami gan tradicionāli, gan moderni latviešu dizaini.
Vairāk informācijas par izstādi
Vairāk informācijas par biennāles pasākumiem