Rail Baltica ir grandiozs projekts, kura mērķis ir integrēt Baltijas valstis ar Eiropu, izmantojot modernu dzelzceļu sistēmu. Plānotais maršruts savienos Viļņu, Kauņu, Paņevežu, Rīgu, Tallinu, Pērnavu un Varšavu. Katrā valstī apjomīgs darbs jau ir uzsākts, un Tallina nav izņēmums. 2019. gadā Zaha Hadid Architects uzvarēja konkursā par Ülemiste termināļa projektēšanu. Būvniecība sākās 2023. gada oktobrī, un to paredzēts pabeigt 2028. gadā.
Tas ir otrais Zaha Hadid Architects projekts Baltijas valstīs, nesen jau rakstījām par Baltic Stadium projektu Viļņā.
Koncepcija
Terminālis kalpos kā mezgls ne tikai vilcieniem, bet arī autobusiem un automašīnām, vienlaikus saglabājot gājēju vajadzības. Projekts būtiski uzlabo transporta savienojumus Austrumeiropā. Tallinas dzelzceļa stacijai būs unikāls dizains, kas veidots kā sudraba lapa. Papildus tam, ka terminālis ir transporta mezgls – tas darbojas arī kā gājēju tilts, nemanāmi integrējot pilsētas ainavu un uzlabojot pieejamību iedzīvotājiem un apmeklētājiem. Īsāk sakot, ceļošana un satiksme visā Austrumeiropā kļūs efektīvāka nekā jebkad agrāk.
Infrastruktūra
Terminālis, kas atrodas Ülemiste rajonā, ir dinamiska infrastruktūras projekta centrālais elements. Rail Baltica – 870 kilometru standarta platuma dzelzceļš. Ülemiste terminālis būs arī tieši savienots ar Tallinas lidostu, veidojot vienotu gaisa un dzelzceļa ceļojumu tīklu.
Investori uzskata, ka šāda nozīmīga transporta mezgla izveide veicinās ekonomisko izaugsmi ne tikai Igaunijā, bet visās Baltijas valstīs. Pakāpenisks būvniecības plāns, kas balstīts uz Zaha Hadid Architects un Igaunijas firmas Esplan moduļu projekta, nodrošina nepārtrauktu dzelzceļa darbību visā projekta laikā. Pateicoties tā modulārajai pieejai, jaunais terminālis tiks būvēts pa posmiem, līdz minimumam samazinot transporta traucējumus šajā rosīgajā rajonā.
Ērtības
Terminālis ir veidots, ņemot vērā pasažieru ērtības. Tā plašajā interjerā ir skaidri navigācijas ceļi un mūsdienīgas iekārtas, kas nodrošina netraucētu tranzīta pieredzi. Ērtības ietver īpašu velosipēdu novietni un elektrisko transportlīdzekļu uzlādes stacijas, kas veicina ilgtspējīgu pārvietošanos. Tirdzniecības telpas un sabiedriskās zonas palielina tā lomu, kā kopienas centrs.
Termināļa telpiskā ģeometrija ir rūpīgi izstrādāta, lai vienkāršotu navigāciju un radītu pasažieriem komfortablu vidi gan termināļa iekšpusē, gan pāri gājēju tiltam.
Energoefektivitāte
Energoefektivitāte ir termināļa dizaina stūrakmens. Iekļaujot progresīvas sistēmas, ierīces samazina enerģijas patēriņu, vienlaikus nodrošinot optimālu funkcionalitāti. Atjaunojamo enerģijas avotu izmantošana, moderna izolācija un dabiskais apgaismojums uzlabo tā ilgtspēju. Šīs funkcijas ne tikai samazina ekspluatācijas izmaksas, bet arī nodrošina BREEAM sertifikātu.
Finanses
Rail Baltica projekta kopējās izmaksas pašlaik tiek lēstas 15,3 miljardu eiro apmērā. Ievērojamu finansējuma daļu, aptuveni 85%, segs Eiropas Savienības finanšu programmas.
Projekta komanda
Ülemiste Pasažieru terminālis ir starptautisko un vietējo ekspertu sadarbības rezultāts. Zaha Hadid Architects, kas slaveni ar saviem novatoriskajiem dizainiem, sadarbojās ar Igaunijas firmu Esplan, lai izveidotu modulāru, elastīgu struktūru. Būvniecības konsorcijam, kurā ietilpst GRK Eesti AS un GRK Suomi OY, ir uzdots pabeigt projektu līdz 2028. gadam.