menu

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Ornamentu izveide ir viena no senākajām mākslas nozarēm cilvēces vēsturē. Mūsu pirmsnācēji izmantoja ornamentus, lai fiziski iešifrētu vēstījumus saviem pēctečiem un dieviem; lai sakārtotu apkārtējo pasauli un simboliski piesavinātos to sev. Tā tas bijis jau kopš aizvēstures. Taču, 20. gadsimtā ornamentus sāka uzskatīt par pagātnes relikvijām, par ,,mežonības” iezīmi, par kaut ko nepiemērotu modernajai pasaulei. Centīsimies noskaidrot, kāpēc tā notika un aplūkosim latviešu tautas tradicionālos ornamentālos rakstus.

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Kur pazuduši ornamenti?

Vienu no skaļākajām kampaņām pret ornamentiem uzsāka austriešu arhitekts Ādolfs Loss: 1908. gadā viņš publicēja grāmatu „Ornaments un noziegums“, kurā daiļi nosodīja šo rakstu izmantošanu: „Mani atbaida skats uz izsmalcinātajiem pagājušo gadsimtu ēdieniem, kas grezni dekorēti tikai tādēļ, lai nožēlojamie pāvi, fazāni un omāri šķistu vēl garšīgāki. Tas man liek justies šausmīgi, it kā pienācīgi būtu ēst šos pildītos tēlus kādā kulinārijas mākslas izstādē. Es dodu priekšroku vienkāršam liellopa gaļas cepetim.“ 

Lai gan Loss bija pret ornamentiem virspusīgākajā nozīmē – trīsdimensiju, plastisku rotājumu, mājokļiem, mēbelēm un sadzīves priekšmetiem, – Eiropā viņa vārdus nopietni uzklausīja un atbalstīja daudzi topošie modernisti. Turklāt, lai gan tradicionālais ornaments patiesībā ir daudz tuvāks abstraktajai, nevis klasiskajai mākslai, tika nolemts no tā atteikties: modernisti šķīrās no vēstures un „attīrīja“ visu lieko. 

Par laimi, Losa un viņa laikabiedru pamācības ne visur tika pieņemtas. Jaunās nacionālās valstīs, piemēram, Baltijā, Norvēģijā un Somijā, gadsimta pirmajā pusē tika padziļināti pētītas saknes un tautas māksla – tai skaitā ornamenti.

Ornamenti Latvijā

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem
Latviešu tautas rakstu kolekcija. Edvards Paegle
latvians.com
Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem
Latviešu tautas rakstu kolekcija. Edvards Paegle
latvians.com
Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem
Latviešu tautas rakstu kolekcija. Edvards Paegle
latvians.com

1940. gadā, etnogrāfs un latviešu lietišķās mākslas popularizētājs Edvards Paegle izdeva grāmatu „Latviešu tautas rakstu krājums“. Šajā darbā viņš pētīja latviešu ornamentu izcelsmi un formas. Paegle uzsvēra, ka latviešu ornamenti ir saglabājuši savu seno, abstrakto formu.

Tas tos atšķīra no kaimiņvalstu ornamentiem: igauņi, lietuvieši un slāvi vienkāršas ģeometriskas zīmes pārveidoja par fantastiskiem dzīvniekiem un eksotiskiem ziediem, bet latvieši attālinājās no „animālistiskiem un veģetatīviem ornamentu motīviem“, pārvēršot tās abstraktās lineārās figūrās. 

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem
Jēkabs Bīne “Latvju raksti”, Sējējs, 1936 
lfk.lv

No šī „atomu kopuma“ veidojas tūkstošiem latviešu ornamentu. Valstī vien ir aptuveni 5500 cimdu rakstu, un neviens no tiem identiski neatkārtojas. Katrā no 553 pašvaldībām ir sava tautastērpa un ornamentu tradīcija, pēc tām var noteikt pilsētu, ciemu un dažkārt pat konkrēto saimniecību, no kura izstrādājums izcēlies – no jebkura raksta „izlasīt“ konkrētas dzimtas un reģiona vēsturi. Šis mākslas veids Latvijā ir saglabājies un joprojām tiek aktīvi izmantots rotu un sadzīves priekšmetu izgatavošanā. 

Pētnieki identificē starp 10 un 20 galvenos ornamentus. Vienu no populārākajām klasifikācijām izstrādāja Jēkabs Bīne, kurš pētīja tautas rakstus paralēli Paeglei. Uzmetīsim tai aci.

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Dieva Zīmes

Izskats: uz augšu vērsts trīsstūris.

Nozīme: debesu zīme, „Debesu Tēvs“ (senākā latviešu dievība); saistās ar vīrišķīgu varu, „debesu jumtu“; to novietoja jumta virsotnēs, lai „dzīvotu zem Dieva“. Bieži tiek attēlota kombinācijā ar apli augšpusē („Dieva acs“).

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Māras Līklocis

Izskats: līkloči, horizontālas līnijas.

Nozīme: Māra ir mātišķā dieviete, zemes un pazemes valstību valdniece. Māras līklocis simbolizē ūdeni, jūru un pašu dievieti, kuru dažkārt dēvē par Melno Čūsku.

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Laimas Zīmes

Izskats: Viena vai dubulta „Eglīte“, kas atgādina lapotu zaru vai putna spalvu.

Nozīme:  Laimas, dvēseļu aizbildnes, zīme nosaka cilvēka likteni un tālāko dzīves ceļu. Viņas galvenais atribūts ir slota, ko viņa tvaicē kopā ar jaundzimušu bērnu karstā vannā. Viņa izmet no mājas visu slikto un netīro, tostarp negatīvās emocijas: skaudību un aizvainojumu.

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Saules Zīme

Izskats: aplis, kvadrātu režģis vai astoņlapiņu zieds.

Nozīme: Saules simbols; apzīmē dzīves kustību un mātišķu enerģiju – izmanto sieviešu rotaslietās un apģērbā, kā arī uz vērpjamajiem ratiņiem un citiem pūra rīkiem. 

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Mēness

Izskats: visbiežāk tiek attēlots ar pusloka vai atvērtām rombveida zīmēm.

Nozīme:  Mēness ir cieši saistīts ar lauksaimniecību; zemnieki apzinājās, ka nakts izgaismotājs debesīs ietekmē augšanu, tāpēc godināja to, cerot uz bagātīgāku ražu. Mēness zīme aizsargā arī karavīrus, tāpēc to kā amuletu piestiprināja pie vīriešu apģērba un bruņām. 

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Zvaigznes

Izskats: četru, sešu vai astoņu punktu krusts.

Nozīme: drošības zīme, kas stājās ceļā pret tumsas spēkiem un pazemes pasaulei. Ar zvaigznēm izšūta sega aizsargā aizmigušā dvēseli. Tā ir vairāk izplatīta somugru etnosos, tāpēc Latvijā biežāk sastopama lībiešu apdzīvotās vietās.

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Jāņa Zīme

Izskats: trīsstūris ar savienotu rombu virsotnē.

Nozīme: vīriešu spēka, darbības un auglības zīme. Viena no simbola nozīmēm: Saule, kas stāv Miera kalna virsotnē.

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Jumis

Izskats: divas krustotas vārpas, kas atgādina burtu „W“.

Nozīme: Jumis ir ražas dievs; viņa zīmi bieži izmantoja rituālos, lai veicinātu labības augšanu, kā arī novietoja uz jumta, lai nodrošinātu labklājību un pārticību ģimenei.

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Austras Koks

Izskats: sazarots „koks“ ar simetriskiem zariem.

Nozīme: vispārināts modelis cilvēka zināšanām un priekšstatiem par pagātni, tagadni un nākotni; dzīves plūsmas simbols. Latviešu tradīcijās to izmanto kā sievišķīgu simbolu – vainagos, vilnas audumos, kreklos un rotaslietās.

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Mārtiņa Zīme

Izskats: shematiski attēloti divi krustoti gaiļi.

Nozīme: gailis ir rītausmas, pamošanās un modrības, kā arī vīrišķības simbols. Latviešiem, tāpat kā slāviem, tas bija mājas saimnieka gars, tāpēc, apmetoties mājā, pirmo ielaida gaili un atstāja pa nakti. Putna dziedāšana rītausmā tika uzskatīta par labu zīmi. 

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Usiņš

Izskats: abstrakts divu sajūgotu zirgu un saules ratiņu tēls.

Nozīme: Ūsiņš ir debesu zirgu un gaismas gars, kas saistīts ar pavasari, lauku darbu uzsākšanu, kā arī zirgu kopšanu. Viņu pielūdz labas ražas vārdā un šī zīme piešķir veiksmi ceļojumos.

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Veļu Mātes Zīme

Izskats: stilizēta varde.

Nozīme: pēcnāves un nakts simbols, jo vardes uzdarbojās naktī; Veļu mātes zīme sargā mirušo dvēseles un uztur to saikni ar dzīvo pasauli, tāpēc zīme ir īpaši populāra Kurzemē uz kapu pieminekļiem.

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Pērkonkrusts

Izskats: svastika, bieži sarežģītākās formās.

Nozīme: simbolizē laimi, enerģiju, pērkonu un vēju. Pērkona dieva zīmi greba uz gultiņām un to ieausa jaundzimušo jostās kā aizsardzību pret ļaunām acīm. Viens no senākajiem simboliem ne tikai Latvijā, bet arī pasaules mērogā – aptuveni 5000 gadus vecs, un Baltijas valstīs pirmo reizi manīts starp trešo un ceturto gadsimtu.

Citas populāras zīmes

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Māras zīme

Izskats: apgriezts trīsstūris.

Nozīme: Māra ir mātes dieviete, zemes un pazemes valstību valdniece. Simbolizē materiālo pasauli un spēku, kas ir pretējs Dieva trīsstūrim. Savijušās šīs divas zīmes veido sešstūra krustu Ausekli – rīta zvaigznes, līdzsvara un harmonijas simbols.

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Māras krusts

Izskats: krusts ar perpendikulārām līnijām galos.   

Nozīme: zemes, sievišķības simbols. Saistīts ar uguni, mājām un auglību. Sakrustotie gali simbolizē gan dzīvību, gan nāvi.

Šifrētā Pasaule: Ceļvedis Latviešu Ornamentiem

Auseklis

Izskats: zvaigzne ar astoņiem stariem.

Nozīme: simbolizē gaismas uzvaru pret tumsu. Folklorā Auseklis tiek minēts kā Dieva dēls, Saules meitas līgavainis. Auseklis parasti tiek zīmēts ar vienu līniju, nenoņemot roku no virsmas. To parasti dara Līgo naktī un Ziemassvētku vakarā.

Autors: editor nbhd
Datums: 17.11.23
Pasākumi