menu

15 minūšu pilsēta

15 minūšu pilsētas koncepcija paredz pilsētvidi, kurā iedzīvotājiem ir pieejami visi nepieciešamie pakalpojumi un ērtības 15 minūšu gājiena vai īsa velobrauciena vai sabiedriskā transporta attālumā no mājām.

15 minūšu pilsēta
rigabicycle.com

Pēdējie simts gadi ir bijuši gan pilsētu izaugsmes, gan eksperimentu laiks — pilsētu plānotāji visā pasaulē ir piedzīvojuši daudz izmēģinājumu un kļūdu, mēģinot izdomāt ideālās pilsētas formulu.

15 minūšu pilsētas koncepcija radās, reaģējot uz pieaugošajām ar urbanizāciju saistītām problēmām, piemēram, satiksmes sastrēgumiem, piesārņojumu, nevienmērīgu resursu sadalījumu, lieliem attālumiem un gariem braucieniem pilsētā.

15 minūšu pilsētas galvenā ideja ir organizēt kompaktas un jauktas zonas, kas veicina pilsētas infrastruktūras efektīvāku izmantošanu un samazina atkarību no automašīnām, tādējādi veicinot ilgtspējīgāku un ērtāku dzīvi iedzīvotājiem.

Termins “15 minūšu pilsēta” kļuva plaši pazīstams, pateicoties Parīzes Panteonas-Sorbonnas universitātes profesoram Karlosam Moreno, kurš pirmo reizi šo terminu ieviesa ANO Klimata pārmaiņu konferencē COP21 2015. gadā pēc gadiem ilgiem pētījumiem par pilsēttelpas optimizēšanu.

Moreno uzskata, ka pilsētas ir jāveido tā, lai “15 minūšu pastaigas vai velobrauciena laikā cilvēki varētu gūt to, kas būtībā ir pilsētas pieredze: spēja strādāt, ēst, mācīties, dziedināt, baudīt brīvo laiku, piekļūt kultūrai”.

15 minūšu pilsēta
rigabicycle.com
15 minūšu pilsēta
rigabicycle.com

15 minūšu pilsētas koncepcija liecina, ka iešana kājām un riteņbraukšana kļūs pievilcīgāka par braukšanu, tāpēc praksē vietējās pašvaldības ievieš politiku, kas attur no automašīnu lietošanas, piemēram, uzliek naudas sodu par braukšanu pa atsevišķām dzīvojamo māju ielām.

15 minūšu pilsēta
rigabicycle.com

Viena no aktīvākajām pilsētām, kas īsteno šo principu, ir Parīze, bet 15 minūšu pilsētu versijas tiek ieviestas arī Londonā, Melburnā, Šanhajā, Hjūstonā, Edmontonā un Čendu.

Koncepcijas interpretācija dažādās pilsētās var atšķirties mazākā vai lielākā mērā — piemēram, 10 minūtes Utrehtā vai 20 minūtes Portlendā, taču tā ietekme paliek nemainīga:

  • Uzlabota dzīves kvalitāte: Iedzīvotājiem ir ērta piekļuve būtiskiem pakalpojumiem — iepirkšanās vietām, restorāniem, parkiem, skolām un veselības aprūpes iestādēm —, kas palielina komforta līmeni un gandarījumu, dzīvojot pilsētā.
  • Samazinātas transporta problēmas: garo braucienu samazināšana un gājēju un riteņbraukšanas satiksmes palielināšana samazina satiksmes sastrēgumus un piesārņojumu un palielina pilsētas transporta pieejamību.
  • Veselīga dzīvesveida attīstīšana: attīstot vidi pastaigu un riteņbraukšanai pa pilsētu, tiek veicināts aktīvs dzīvesveids — iedzīvotāji paliek aktīvi, kas ir ļoti svarīgi fiziskai un garīgai veselībai.
  • Vietējās ekonomikas veicināšana: kad pakalpojumi un iepirkšanās ir viegli pieejami iedzīvotājiem, vietējie uzņēmumi un mazie uzņēmumi var tikt atbalstīti un palielināt viņu klientu bāzi.
  • Uzlabota sociālā mijiedarbība: 15 minūšu pilsēta rada apstākļus lielākai sociālajai aktivitātei un iedzīvotāju mijiedarbībai, palīdzot veidot kopienas un stiprināt saites starp kaimiņiem.

15 minūšu pilsētas koncepcijā cilvēks ir vides attīstības centrs, tās galvenā interese, tāpēc tā kļūst ērtāka gājējiem un velosipēdistiem: zaļāka un caurlaidīgāka, ērta lietošanai dažādos gadalaikos un dažādos vecumos, bagāta ar pakalpojumiem un pasākumiem.

Lai saprastu, kā šī koncepcija var darboties praksē, aplūkojiet piemēru ar Nordhavnas rajonu Kopenhāgenā, kas ir viens no lielākajiem un vērienīgākajiem pilsētvides attīstības projektiem Skandināvijā, ko īsteno Cobe.

15 minūšu pilsēta
Nordhavn, Copenhagen
cobe.dk
15 minūšu pilsēta
Nordhavn, Copenhagen
cobe.dk

Nordhavn kļuva par pirmo pilsētas teritoriju pasaulē, kas plānota pēc 5 minūšu pilsētas principa, izpelnoties tai augstāko DGNB zelta sertifikātu par tās ilgtspējību.

Teritorija atrodas zonā, kas ir pakļauta elementiem, tāpēc tās ielu tīkls ir veidots un sakārtots tā, lai radītu pievilcīgas pilsētas telpas ar maksimālu saules iedarbību un minimālu vēja iedarbību.

Kopš 2008. gada bijušie rūpnieciskie rajoni ir pārveidoti par ilgtspējīgu pilsētas teritoriju ar gājējiem un velosipēdistiem draudzīgu infrastruktūru. Nordhavn ir “mīksta” mobilitātes zona, kurā ir vieglāk iet kājām, braukt ar velosipēdu vai izmantot sabiedrisko transportu nekā braukt ar automašīnu. 

Īpaši jāatzīmē Zaļā cilpa — ātrgaitas velosipēdu ceļš, kas savieno dažādas apkaimes daļas un savieno tās ar pārējo Kopenhāgenas daļu.

15 minūšu pilsēta
Nordhavn, Copenhagen
cobe.dk
15 minūšu pilsēta
Nordhavn, Copenhagen
cobe.dk

Teritorija izceļas ar savu videi draudzīgo profilu: nulles CO2 emisijas. Tas apvieno 15 minūšu apkaimju ērtības ar progresīvām viedās pilsētas tehnoloģijām — tikai šeit pilsētas struktūra ir kondensēta 5 minūšu pilsētā. Saules un ģeotermālā enerģija nodrošinās apgabalu, kurā atrodas pasaulē plašākā siltuma uzglabāšanas iekārta.

15 minūšu pilsēta
Nordhavn, Copenhagen
cobe.dk

Pēc pabeigšanas Nordhavn būs teritorija, kas apvienos labāko no atvērtas un blīvas pilsētas ar torņiem un mazstāvu ģimenes mājām, veikaliem, birojiem, kultūras un sporta objektiem.

Autors: editor nbhd
Datums: 17.08.23